Black Friday Matters

Arie de Rover

De veramerikanisering van onze lage landen heeft niet alleen invloed op onze taal maar ook op onze gewoonten. Hoewel Sinterklaas zijn voorsprong op de Kerstman vooralsnog lijkt vast te houden, hebben Halloween en Black Friday hun inburgeringsexamen met succes volbracht.

"Hoe blijf ik beschermd tegen deze massahysterie?"

Afgelopen week liepen de timelines op de social media al vol met Black Friday Deals. In Amerika zorgt deze traditionele day-after-Thanksgiving voor serieuze mensenmassa’s die zich al ver voor openingstijd verdringen voor de shops. Zodra de poorten van deze consumentenwalhalla’s zich openen komt er een bestorming op gang waar de stierenrennen van Pamplona bij verbleken. Wat drijft deze mensen? Wie zijn dit en waarom laten zij zich zo gaan? Maar, wat mij betreft, een nog belangrijker vraag: ‘Hoe blijf ik beschermd tegen deze massahysterie?’

Het betreft hier heel gewone Westerse mensen die last hebben van een onzichtbare geestelijke ziekte die de Griekse filosofen ‘Pleonexia’ noemden. Pleonexia is de onweerstaanbare drang die in ons zit om altijd meer te willen hebben. Dat kan zich uiten in meer bezit, maar ook in meer aanzien, roem of eer. Bezittingen hebben namelijk niet alleen een nuttigheidsfunctie maar steeds meer producten hebben een hoge identiteitsfunctie. Menig eigenaar van een bepaald type sneakers, smartphone, horloge, auto of merkkleding wil met de aanschaf van zijn wannahave zijn eigenwaarde een boost gegeven. Producten met een hoog imagogehalte zijn eigenlijk liefdevervangers.

"Welgemeende liefde is helaas een schaarsteproduct geworden."

Volgens de populaire filosoof Alain de Botton gebruiken we (luxe)goederen vooral om er een emotionele beloning voor te krijgen. In een met humor doorspekte TEDtalk roept hij ons op om voortaan anders naar bezitters te kijken: “De volgende keer dat u iemand in een Ferrari ziet rijden, denk dan niet dat deze persoon hebzuchtig is, maar enorm verlangt naar liefde.”

De menselijke ziel (identiteit) groeit en bloeit het best onder invloed van welgemeende liefde. In de sterk geïndividualiseerde kapitalistische samenleving is dat helaas een schaarsteproduct geworden. Materialisme en consumentisme zijn eetverslavingen voor chronisch hongerige zielen.

Wil je dus beschermd blijven tegen de Black Friday verleidingen dan doe je er goed aan je ziel uit een andere bron te voeden. Het bespaart je nu een hoop gedrang bij de aanschaf van deze zogenaamde koopjes en in de toekomst ben je sneller klaar met ontspullen.

 

Over de auteur

 Arie de Rover (1961) is coach/counselor, en spreekt en schrijft graag over het thema identiteit.